perjantai 14. marraskuuta 2014

Ostamisen vaikeudesta

Tässä erilaisia rakennusprojektiin liittyviä hankintoja miettiessä olen todella kovasti ihmetellyt miten, erityisesti näinä hankalina taloudellisina aikoina, joidenkin tuotteiden tai palveluiden ostaminen on pirun vaikeaa.

Voisi kuvitella, että kenelläkään ei tällä hetkellä myynti vedä niin, että olisi varaa jättää yhtään potentiaalista asiakasta pyydystämättä, mutta niin vaan tuntuu olevan.

Ensimmäinen esimerkki on keittiökaupoilta. Kun alunperin aloimme etsiä vaihtoehtoja keittiöille, niin sekaan mahtui muutama kummallinen tapaus. Ensimmäinen oli keittiökauppias, joka ei ehtinyt vastata ensimmäisiin kysymyksiin mahdollisesta keittiöstä, koska hän oli lähdössä lounaalle. Kyllä, myyjä totesi, että sovitaan uusi aika tapaamiselle ja hän sitten vastaa kysymyksiin, kun nyt on kiire lounaalle. No, hän ei sitten halunnut meitä asiakkaikseen.

Toinen tuotteiltaan erittäin potentiaalinen ja kiinnostava keittiöfirma oli piilottanut yhteyshenkilönsä nettilomakkeen taakse. Ja lomakkeen yhteydenottopyyntöön kukaan ei koskaan vastannut. Eipä tarvinnut sinnekään rahojaan viedä. Kolmannen tahon kanssa on kovasti käyty kauppaa ja suunniteltu ja palvelu on sinänsä ollut ihan ystävällistä, mutta jokaista muutosta tarjoukseen tai keittiöpiirrokseen pitää erikseen kysyä parin viikon päästä tapaamisesta ja sitten sen saa. Ja osa asioista, joita piti seuraavaan versioon selvittää, on aina tekemättä. Yhteydenotot on tapahtuneet aina meidän puolelta. Ei ole paljoa heiltä perään soiteltu. Eipä siitäkään jäänyt fiilis, että meidän kanssa kauppa halutaan aivan ehdottomasti tehdä.

Voiton meidän keittiörahoista tulee saaman aktiivinen, asiallinen ja luvatut asiat tsäpäkästi hoitava keittiökauppias, josta tulee fiilis, että hän oikeasti haluaa meidät asiakkaakseen ja meille hyvän keittiön.

Kuvan keittiö ei liity tapaukseen. On muuten vaan hieno!
Toinen ihmetystä tähän mennessä aiheuttanut tapaus on sellaisen pienen marginaalituotteen, kuin saunan vaneeripaneelin toimittajat. Sellaisia vaneeripaneeleja, mitä saunaani hinkuan, valmistaa Suomessa vain kaksi tahoa (tai jos niitä on enemmän, niin hyvin ovat tuotteensa piilottaneet). Toinen heistä myy oman verkkokauppansa ja netraudan kautta ja toisen sekavahko verkkopalvelu ei kerro laisinkaan mistä ko. tuotetta mahdollisesti saa. Kysyin nettilomakkeella, sain vastauksen, että juu, myydään paneelia ja hinnan. En tietoa, että mistä sitä saa ostaa. HUOH! Netraudan showroomiin sentään pääsee tuotetta ihmettelemään, mutta tuo toinen paneelikauppias tekee kyllä turkasen vaikeaksi tuotteidensa ostamisen.

Ihan sitä vaan tässä kummastelen, että jos tuollaisia erikoisia ja erityisiä marginaalituotteita aletaan valmistaa ja sellaiseen yritys investoi, niin luulisi, että olisi fiksua tehdä myös niiden tarjousten kysyminen ja hankinta mahdollisille asiakkaille (joita ei varmasti ole pilvin pimein) mahdollisimman helpoksi. Mutta ei vaan! Tässä pitää ihan hartiavoimin tehdä salapoliisintyötä ja netin penkomista, että on edes tilanteessa, jossa tietäisi, että mitä on tarjolla, mihin hintaan ja mistä sitä voi ostaa.

3 kommenttia:

  1. Niin totta! Meidän kokemukset on kahden kohdalla olleet aivan samanlaisia. Toinen totesi, että jos te olette ikeankin keittiöitä ajatelleet niin ehkä me sitten vain tuhlaamme aikaa (Puustelli) ja toinen lopetti kaupanteon vartin jälkeen kun meille ei kelvannut samanlainen kiiltävä valkoinen kuin edelliseen kämppään (Kvik Espoo). Kvänumilla homma oli kuin tervan juottamista. Ilmeisesti lama ei paina näitä merkkejä. :)
    Domuksella on sen sijaan oltu hyvin aktiivisia (Salla Nordman Espoon konttorista, suosittelen!) ja virossa (arens) oltiin oikein halukkaita palvelemaan ja kaikki onnistuu - tarjousta ei vaan ole kuulunut vieläkään. Nixikeittiöillä oli myös oikein hyvää palvelua.

    Sami Rintawillasta

    VastaaPoista
  2. Me mentiin tosiaan ihan ekaksi Puustelliin ja saatiin niin hyvää palvelua ja hyvä tarjous, että ei edes kierretty muualla. Edellisessä projektissa kiersin tosi monet keittiökauppiaat ja kaikenlaista kauppiasta osui eteen. Osalla menee selvästi ihan liian hyvin kun asiakkuus ei mitenkään kiinnosta. No me äänestettiin jaloilla.

    VastaaPoista
  3. Näissä isoissa ja suunnittelua ja asiantuntemusta vaativissa hankinnoissa palvelulla on aivan äärettömän suuri vaikutus. Ja on jännä huomata kun lukee muiden blogeja ja teidän kommenttejanne ja juttelee raksanneiden ihmisten kanssa, että miten samasta keittiöputiikista on saatu NIIN eri tyyppistä palvelua eri paikoista ja eri ihmisiltä. Vaikka tiedän työni puolesta, että monissa paikoissa palvelu on hyvinkin konseptoitua ja myyjiä koulutetaan todella paljon.

    On vaan sääli, että kaikkien osapuolten pitää tuhlata aikaansa ja, että ihmiset joutuu äänestämään jaloillaan. Etenkin jos tuotteet kuitenkin olisi olleet hyviä ja tarpeisiin sopivia. On Suomessa vielä paljon tehtävää tuon palvelukulttuurin parissa.

    Itse teimme keittiövalinnan tällä viikolla ja isoa osaa siinä näytteli nopea ja asiantunteva palvelu. Siitä enemmän lähipäivinä :)

    VastaaPoista