Kanssaraksaajilta on lähinnä kuullut aina kauhukertomuksia siitä, että tavarat ei tule tai valmistu sovitussa ajassa ja sen takia raksa venyy ja paukkuu.
Meillä tuntuu nyt olevan ihan eri meininki ja raksalle pukkaa tavaraa viikkoja etukäteen. Viime viikolla sain tekstarin kuljetusyhtiöltä, jossa kerrottiin kuljetuksen tulevan maanantaina. Oletin siellä olevan parkettinäytteitä tänne kotiin, vaan eipä ollut. Raksalle sen sijaan tupsahti takka ja hormi, jonka ostotyömiehet olivat vastaanottaneet. Emme siis ehtineet hätiin ja lähettämään tulisijaa takaisin sinne mistä tulikin.
Hölmöyksissäni olin luottanut takkatoimituksesta sopimisen jäämään vastaavan mestarin ja takkatoimittajan huoleksi. Siinä sitten kaksi perinteistä suomalaista miestä on sopinut asiasta puhelimitse. Toinen sanoo sopineensa vain asennuksen toukokuulle (ja tavaran toimituksen kun se maahan saapuu) ja toinen, että myös tavara tulee toukokuussa. Kirjallisesti ei mitään tietenkään ole sovittu. Yritä siinä sitten selvittää, että kenen sana on lähinnä totutta. No, sen seurauksena keskellä raksaa törrötti takka. Yli kuukauden etuajassa! Itse olisi tämäkin asia pitäny loppuun asti hoitaa.
Mitäpäs siinä muuta kuin herra Punainen ja ystävämme Jameson raahaamaan takkaa nokkakärryillä läpi ryönäisen raksan kellariin piiloon. Olipa onni, että ostettiin kevyttakka. Jos tontilla olisi odottanut 3 tonnia perinteisen takan matskuja, niin olisi ollut melko hikinen iltapuhde. Takkamyyjä sai rouvalta kiukkuisia puheluja, joiden seurauksena takuut alkavat juosta vasta asennuksen jälkeen ja takka maksetaan vasta asennuksen jälkeen. Sen verran sain sentään seivattua!
No, seuraava setti pärähti sitten tontille eilen perjantaina: ikkunat! Niiden toimitus ja asennus piti olla vasta vajaan 2 viikon päästä kun yläkerran lattian pohjavaluista on pahimmat alkukosteudet haihtuneet. Siihen ne kuitenkin Annelin faksina ilman mitään etukäteisilmoitusta ilmestyivät postimerkin kokoista tonttia tukkimaan. Tällä kertaa ikkunavalmistaja sai kiukkuisen puhelun herra Punaiselta. Asia on vielä kesken, että mitä ikkunoille nyt tapahtuu. Tontille ilmestyy ensi viikolla betoniautoa ja väliseinäharkkoa ja ties mitä roinaa eikä ikkunoille ole siellä tilaa.
Nähtävästi ajat on nyt sellaiset, että joka putiikki ja tehdas yrittää nopeuttaa varastojensa kiertoa ja kotiuttaa maksut niin nopeasti kuin mahdollista eli härskisti etuajassa ilmoittelematta yhtään mitään. Well, se ei ole ihan niin yksinkertaista tämän raksaporukan kanssa! Maksut maksetaan silloin kun tavara on sovittu toimitettavaksi. Ei silloin, kun ne sattuu omin lupineen tontille tupsahtamaan.
Ihme touhua!
Se on kanssa tyypillistä, että kuljetusliikkeet ei ilmoittele mitään, vaikka rahtikirjastakin näkee lukea että soitto ennen toimitusta. Sitten sitä löytää kuitenkin tavaroita sieltä pihalta nököttämästä täysin yllättäen, tyyliin onneksi satuttiin paikalle :-D Tällä hetkellä meidän pihalla seisoo takkasydän (kiertoilmatakka), ei olla vielä keksitty että miten sen saa nostettua portaita sisään. Painoa muutama sata kiloa, ja muoto mahdollisimman hankala nostettava!
VastaaPoistaVoi apua :) toivottavasti saatte sen raahattua sisään. Ilmeisesti siis ihan universaali tapa tuo kamojen tuominen miten tykätään. Meillä valtaosan tavaroista tilaa ja tilaukset vastaanottaa vastaava, joka hoitaa siis projektivastaavan hommia myös eli en tiedä kuinka paljon kaikkea on ties milloin aikoihin toimiteltukaan. Takka ja ikkunat oli meidän itsemme tilaamia ja kas kummaa juuri ne tuli miten tuli. Missä lie sylttytehdas? :D
PoistaItella todennäköisesti on hoitanut Fenestran ikkunoiden toimittamisen Suomen päässä. Itsellä meinasi käydä samalla tavalla. Toimitus olisi ollut joulun aaton aattona. Soitin Itellalle, että säilyttävät ikkunoita varastossaan pari viikkoa ja tuovat ne vasta tammikuun alku puolella. Hyvin toimi, kun oli ennakkoon yhteydessä. Muuten ne tuodaan mitään kyselemättä ja tosiaankin tupsahtavat kuin faksi Annelille.
VastaaPoistaJa vielä lisäys edelliseen. Fenestran lasku maksettiin suoraan Virolaiselle pankkitilille. Muuten OK, mutta muistaakseni ulkomaan maksussa ei kyennyt käyttämään viitenumeroa. Liekö jo tuo asia korjaantunut. (Kirjoitin huom. kenttään laskun numeron).
VastaaPoistaKiitos vinkistä. Pitääpä tutkia tarkemmin kun lasku tulee. Ei tosiaan käynyt mielessäkään itse lähteä vielä kuljetuksista kyselemään kun tilauksen ja siihen liittyvät asiat ihan tosi mallikkaasti hoitui Suomen myyntikonttorin kautta. No, ei vielä sanota juuta eikä jaata lopputulemasta. Odotellaan viikon alkua ja löytyykö heiltä joku ratkaisu tälle. Vai pelataanko tontilla pari viikkoa ikkunatetristä...
PoistaOho, saakin olla tarkkana noiden toimitusaikataulujen sopimisen kanssa! :) Meillä varmaan mies hoitaa ne, toivotaan että ei kamalasti ilmestyisi tavaraa nurkkiin ennen kuin pystytään asentamaan. :)
VastaaPoistaEipäs ollut tullut tämmöinen mieleenkään, eli tulevaisuudessa tarkkuutta meilläkin kehiin :)
VastaaPoistaKiitos kirjoituksesta. Täytyykin tutulle vinkata, että on tarkka aikataulujen kanssa. Hän juuri on alkanut kilpailuttamaan kuljetusliikkeitä, joten saa varmasti kiinnittää huomiota siihen, että kaikki menee sujuvasti ja suurinpiirtein aikataulutetusti.
VastaaPoistaKova meininki rakennustyömaalla. Riittää puuhaa. Ystäväni myös alkaa rakentamaan taloaan ensi vuoden aikana. Tontti on jo löytynyt, kuljetuspalvelu vielä olisi hakusessa. Aina on ikävää, jos kuljetusten kanssa on ongelmaa. Toivottavasti kaikki muu meni suunnitellusti.
VastaaPoista